گفت و گو با مدیر واحد آموزش پیشرفته و المپیادها: محسن ایرجی

در پی اعلام نتایج مرحله دوم المپیادهای کشوری از سوی بنیاد ملی نخبگان و راهیابی غرور آفرین بیست و هفت نفر از دانش آموزان واحد آموزش پیشرفته و المپیادهای (ادونس) مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی به این مرحله، بر آن شدیم تا گفتوگویی با آقای محسن ایرجی مدیر کوشا و صمیمی این واحد داشته باشیم.
نام محسن ایرجی با المپیادهای داخلی و خارجی گره خورده است. کمتر کسی است که نداند وی با چه شور و شوقی برای موفقیت دانش آموزان در المپیادها کار و برنامهریزی میکند. او پیوسته در این اندیشهٔ والا زندگی میکند و در این جلوه از بینش و دانش کیفیت کارش را بالا میبرد. به مدد ایمان، تلاش همکاران و حمایت هیأت مؤسس، ایشان موفقیتهای بسیاری از جنس «مدال» دارد. اما هیچگاه به آن دلخوش نیست و افقهای برتر را مینگرد. هدف اصلی خود را تنها مدالسازی نمیداند؛ به انسانیت و انسانسازی بیشتر معتقد است. در ته ذهناش پرورش یک انسان مدنی را به دیگر جهات ترجیح میدهد. به مناسبت اعلام نتایح مرحله دوم المپیادهای کشوری با وی به گفتوگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
نظرتان درباره موفقیت دانش آموزان واحد ادونس در مرحله دوم المپیاد چیست؟
کسانی که در این مرحله از المپیاد قبول میشوند وارد باشگاه دانش پژوهان میشوند و همگی مدال میگیرند مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد، مثلاً دیپلم افتخار بگیرند. اخذ مدال برای دانش آموزان در کنکور سراسری بسیار موثر است چون وارد بنیاد نخبگان میشوند. بنابراین در مراحل مختلف المپیاد قبولی در مرحله دوم اولویت دارد چون هرکس که قبول میشود وارد باشگاه دانش پژوهان شود به صورت خودکار میتواند وارد بنیاد نخبگان شود و از تسهیلات آن برای ورود به دانشگاه استفاده کند و یا از تسهیلات نخبگی که در آن تعریف شده استفاده کند، که البته این موضوع به رنگ مدالی که میآورند بستگی دارد. در این حالت یا از کنکور معاف میشوند و یا تراز در کنکور در مورد آنان اعمال میشود.
آیا از نتایج به دست آمده راضی هستید؟
بله. البته به دلیل فشردگی رقابت بین مدارس، رشد حتی یک مدال هم برای ما میتواند شعف آور باشد. با توجه به جمعیت دانش آموزان پایه سوم و قبولی ۱۹ نفر از آنان به علاوه ۹ نفر از بچههای پایه دوم که جمعاً ۲۸ نفر میشوند، کار بسیار سنگینی تحقق یافت. در برخی مدارس دیگر که به مانند ما در المپیادها فعالند، ممکن است جمعیت قبولی به بالای ۴۰ درصد هم صعود کند اما جمعیت کل داوطلبین آنها که برای المپیاد تلاش میکنند خیلی بیشتر از ماست. توجه کنید درصد قبولی ما امسال خیلی خوب بوده است. ما امسال۹ قبولی رتبه اول در رشته نجوم در کل کشور داریم و این آمار در مقایسه با سایر مدارس خیره کننده است.
در مورد مرحله بعد هم لطفاً توضیحاتی ارائه بفرمایید.
دانش آموزان راه یافته به مرحله دوم المپیادها تا آخر تابستان در باشگاه تلاش میکنند، سپس طی فرآیندهای آموزشی موجود در باشگاه مورد آزمون واقع میشوند و نفرات برگزیده در آنجا هم در هر گروه مدال خواهند گرفت. ما کلاً شش گروه آموزشی برای المپیادها داریم که شامل؛ ریاضی، فیزیک، شیمی، نجوم، زیستشناسی و ادبیات فارسی است. در مجتمع علامه طباطبایی ما فقط گروه ادبیات فارسی نداریم وگرنه در ۵ گروه دیگر به رقابت با سایرین میپردازیم. آنان که در این مرحله مدال طلا بگیرند از شرکت در کنکور سراسری معاف میشوند. گیرندگان مدال نقره و برنز هم بین ۱۵ تا ۳۰ درصد در کنکور تراز میگیرند که خیلی برای قبولی آنان در کنکور موثر خواهد بود. در این مرحله سوم است که امیدواریم تعدادی زیادی از بچههای ما به مدال طلا برسند. آنهایی که مدال طلا دریافت میکنند از اول مهر ماه سال جاری یک دوره طلایی چند ماهه را جهت انتخاب و عضویت در تیم ملی کشورمان برای اعزام به مسابقات جهانی طی میکنند. بعد از آن از اول مهر ماه تا اردیبهشت ماه سال آینده،  دانش آموزان راه یافته به مرحلهٔ بعد، یک فرایند طولانی را در باشگاه به جهت حضور در مسابقات جهانی خواهند گذراند. طی این فرایند از بین ۱۰ نفر دارندهٔ مدال طلا ۵ نفرشان به همراه تیم ملی عازم مسابقات جهانی که هر سال در یک کشور برگزار میگردد، میشوند.